کد مطلب:34608
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:31
آيا امامت و حكومت يكي هستند؟
ما هرگز نبايد چنين اشتباهي را مرتكب شويم كه تا مسئله امامت در شيعه مطرح شد بگوييم يعني مسأله حكومت، كه در نتيجه مسأله به شكل خيلي ساده اي باشد و اين فروعي كه برايش پيدا شده است پيدا شود و بگوييم حالا كه فقط مسأله حكومت و اينكه چه كسي حاكم باشد مطرح است، آيا آن كسي كه ميخواهد حاكم باشد حتماً بايد از همه افضل باشد؛ يا نه، ممكن است كسي كه حاكم مي شود افضل نسبي باشد نه افضل واقعي؛ يعني از نظر سياستمداري و اداره امور اَليَق از ديگران باشد و لو اينكه از جنبه هاي ديگر خيلي پست تر است، مدير و سياستمدار خوبي باشد و خائن نباشد؟ آيا معصوم هم باشد يا نه؟ چه لزومي دارد؟! نماز شب خوان هم باشد يا نه؟ چه لزومي دارد؟! مسائل فقهي را هم بداند يا نه؟ چه لزومي داردكه بداند؟! در اين مسائل رجوع مي كند به ديگران. يك افضليت نسبي كافي است. اين، تابع اين است كه ما اين مسأله را فقط در سطح حكومت، و كوچك گرفتيم. و اين اشتباه بسيار بزرگي است كه احياناً قدما (بعضي از متكلمين) هم گاهي چنين اشتباهي را مرتكب مي شدند. امروز اين اشتباه خيلي تكرار ميشود؛ تا مي گويند امامت، متوجه مسأله حكومت ميشوند در حالي كه مسأله حكومت از فروع و يكي از شاخه هاي خيلي كوچك مسأله امامت است و ايندو را نبايد با يكديكر مخلوط كرد.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج4 - امامت
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.